PŘÍRODOPIS

stankova.novakova@seznam.cz

Středa 18.11.

Úkol zadán na googleclassroom.


Středa 11.10.

Další úkol dostanete až za týden.


Úterý 10.11.

Plazi - test

Zkopírujte přiložený pracovní list - doplňte správné odpovědi a jako přílohu pošlete ( co doplníte označte modře).

Pokud někdo nemůže list zkopírovat, napíše číslo otázky a odpověď do sešitu, ofotí a pošle.


Úkol splňte do pátku - 13.11.


Středa 4.11.

Zopakujte si učivo  - celou kapitolu Plazi, příští týden prověříme, co si pamatujete.

Úterý 3.11.

a) zápis do sešitu


Cizokrajní hadi

jedovatí - kobra, chřestýš, mamba

škrtiči ( svoji kořist obtočí tělem a udusí) - krajta, hroznýš, anakonda

b) vyhledejte obrázek či video těchto druhů a prohlédněte si je.


Pátek 23.10. 17.30h

Do této chvíle poslalo úkol jen 7 žáků.

Očekávám, že to urychleně napravíte!

Těm, co mají vše splněno přeji klidné prázdniny.


středa 21.10.

Zápis do sešitu:

Hadi žijící v ČR

zmije - jedovatý had

užovka obojková - není nebezpečná

prohlédněte si následující videa - zmije

                                                        užovka

 Pošlete mi mailem váš včerejší úkol - odpovědi na otázky!


úterý 20.10.

Přečtěte si text a odpovězte na otázky.

Odpovědi napište dozadu do sešitu, ofoťte a pošlete mi mailem.

HADI

Hadi jsou nejmladší skupinou plazů, vyvinuli se v období druhohor. Mají typický tvar těla bez končetin. Tělo je pokryto zrohovatělými šupinami.

Pokožku hadi svlékají vcelku, někdy ji můžeme najít v přírodě zachycenou na větvičce nebo jiném drsném předmětu. Had se o něj tře, až se začne pokožka oddělovat na hranách čelistí a od hlavy včetně očních víček se postupně uvolňuje až k ocasu. Obrací se naruby jako ponožka. Před svlékáním je had méně pohyblivý, podrážděný, hůře vidí a je zalezlý někde ve vlhku, aby vlhkost pomohla odloučit starou pokožku.

Páteř hadů má velký počet obratlů. Na trupových obratlích jsou připojena pohyblivá žebra, která s přizpůsobenými svaly umožňuje hadům se plazit po zemi, plavat, šplhat po stromech, dokonce i plachtit.

Hadi mají jednu plíci zakrnělou, zato druhá je zvětšená a protažená do vzduchového vaku. V něm je zásoba vzduch, kterou potřebuje had při polykání kořisti. To může trvat i několik hodin. Prudkým vypouštěním vzduchu z hrtanu had syčí.

Hadi loví živou kořist, usmrcují ji škrcením nebo vstříknutím jedu. Někteří ji neusmrcují, ale polykají ji celou, kořist umírá v těle hada, nestrávené zbytky vyvrhují. Ptáte se jak je možné, že had s malou hlavou polkne třeba celého králíka? Jeho lebeční kosti jsou pohyblivé, čelisti nejsou srostlé, nýbrž jsou spojeny pružnými vazy, takže je had může značně roztáhnout.

Obávanou hadí zbraní jsou zuby. Dlouhé, ostré jako jehly, obvykle zahnuté dozadu, slouží k zachycení a přidržení kořisti. Nebezpečné jsou zuby jedové. Jsou uloženy v horní čelisti a ústí do nich jedové žlázy. Had stiskne lícní svaly a ty vytlačí nebo vystříknou jed, který pak dutými jedovými zuby vnikne do rány.

Nejnebezpečnější jsou hadi z čeledi zmijovitých a chřestýšovitých, protože mají velmi účinný jed. Vůbec nejjedovatějším hadem je australský tajpan. Při uštknutí jedovatým hadem nesmíme podlehnout panice. Uklidníme postiženého a dopravíme ho k lékaři.

Dnes známe 2700 hadů, žijí na všech kontinentech, nejvíce jich najdeme v horkých a teplých zeměpisných pásmech. U nás žije pět druhů hadů, z toho jeden jedovatý druh - zmije obecná.

Odpověz na otázky a splň úkoly:

1. Co umožňuje hadovi jeho pohyb?


2. Had syčí. Vysvětli, co vyvolává tento zvuk?

3. Hadi loví různým způsobem. Vyjmenuj tyto způsoby.

4.Co umožňuje hadům polknout velkou kořist

5. K čemu slouží hadům zuby?

6. Kteří hadi jsou nejnebezpečnější a proč?

7. Kolik druhů hadů žije u nás?

8. Co musíme udělat při uštknutí hadem?



Distanční výuka 12.-16.10.2020

14.10. - středa

Další zajímaví ještěři

a) žijící u nás

ještěrka zelená

slepýš - beznohá ještěrka ( má třetí víčko na oku, proto nepatří mezi     hady) - obr. a text v učebnici str. 19

b) cizokrajní ještěři - podívej se na obrázky a video:

varan

chameleon

bazilišek


Zástupce ještěrů si vypiš do sešitu.


13. 10. - úterý

přečtěte si text v učebnici na str. 18 - 19 a udělejte stručný zápis do sešitu:

Ještěři

Ještěrka obecná

- velikost .......................

- zbarvení..........................

- pokožka...........................

- v ústech má .................. a ............................... ( je citlivý a ohmatává jím potravu)

- oči mají ......... víčka, sluch je velmi ......................

- krátké končetiny zakončeny ...............................

- živí se ....................................................

Prohlédněte si video:

Dále si zopakujte předchozí učivo o plazech.

                       ŠKOLNÍ ROK 2020/2021


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Týden 15. - 19.6.

Houby

tento týden se budeme dále zabývat houbami.

1. Přečti si strany 105 až 108 (do poloviny strany).

2. Do sešitu pod své nákresy žampionu a muchomůrky dopiš shrnutí ze str. 108.

3. Pošli fotku, potkáš-li houbu!

4. Zápis nemusíte už posílat, ale určitě si ho udělejte!



Týden 8.6.-12.6.

Houby

Po řasách už nám letos zbývá pouze jedna kapitola a to jsou houby. Češi jsou úžasní houbaři. Houbaři nejen sbírají houby na sušení a jídlo, jsou to také znalci desítek druhů hub!

1. učebnice str. 102 - 104. Přečti si obsah těchto stránek.

2. Do sešitu: Napiš nadpis HOUBY, podnadpis: Stopkovýtrusné a do sešitu namaluj tužkou (ne propiskou) obrys žampionu a muchomůrky zelené, které najdeš v učebnici str. 102 obr. 74 a houby popiš

3. Do sešitu napiš 5 druhů jedovatých hub, které se vyskytují na našem území. Nezapomeň si k nim vyhledat fotku na internetu, aby si je v přírodě poznal.

4. Pokud v přírodě potkáš nějakou houbu pošli mi foto. Zkus odhadnout, co to může být.

5. Ofocený sešit pošli.


 

Týden 1.6. - 5.6.

Řasy

Tento týden se podíváme na řasy. Také jako sinice jsou všude kolem nás - nejen ve vodě.

1. Přečti si stranu 78 - 80 v učebnici.

2. Udělej zápis do sešitu - nadpis Řasy a dále shrnutí ze str. 80, pod něj vypiš všechny zástupce z obrázků: ruducha, rozsivka, chaluha, ...

3. Odpověz na otázky do sešitu 80/7,8.

4. Sešit pošli ofocený.

5. Dobrovolné - podívej se na video: 

Týden 25.5. - 29.5.

Sinice

1. Podívejte se na toto video:


2. Přečti si v učebnici stranu 77.

3. Do sešitu napiš nadpis Sinice a opiš shrnutí z učebnice str. 77.

4. Do sešitu odpověz na otázky -

a) Proč jsou sinice pro planetu důležité?

b) Proč mohou být sinice pro člověka nebezpečné a co mohou způsobit?

5. Zápis v sešitě s odpověďmi na otázky pošli.



Týden 18.5. - 22.5.

Protože je krásné jaro, živočichy opustíme a začínáme rostliny, kterými se zabývá věda zvaná BOTANIKA

1. Pečlivě si pročti strany v učebnici str. 73-76. Důležitá je fotosyntéza a dýchání u rostlin      (str. 74-76). Je to opakování ze začátku roku. 

2. Podívej se na fotosyntézu na videu. Už jsem vám to pouštěla, ale je to hodně dlouho...

3. Do sešitu napiš na novou stranu velký nadpis: ROSTLINY - BOTANIKA

pod nadpis napiš tento zápis:

Botanika je vědní obor, který se zabývá rostlinami. 

Zelené rostliny mají schopnost fotosyntézy, která probíhá pouze na světle. Rostliny také dýchají - ve dne i v noci, kdy přijímají kyslík.  Dýchání rostlině umožňuje uvolňování energie k růstu, vývinu, pohybu a rozmnožování.

4. Do sešitu napiš příklady kvetoucích jarních rostlin - a k nim doplň názvy květin, které tento týden venku potkáš - alespoň 5.

5. Ofocený sešit pošli.



Týden 11.5 - 15.5.

Tento týden opustíme hmyz a budeme se věnovat Ostnokožcům. Pak nás čekají rostliny - botanika.

1. Kapitolu OSTNOKOŽCI si pečlivě pročtěte v učebnici na str. 70. Kdo už byl u moře, jistě se z hvězdicí nebo ježovkou setkal. Do této skupiny patří i hadice mořská, která není na obrázku, ale určitě si jí vygoooglujte. 

2. Zápis: do sešitu napiš velký nadpis Ostnokožci, opiš shrnutí a připiš zástupce z obrázků.

3. Tentokrát mi to neposílejte. Budu to chtít až příští týden, kdy mi pošlete práci z obou týdnů.




Týden 4.5. - 7.5.

Tento týden se budeme věnovat kapitole hmyzu naposledy. Zbývají nám motýli, proto si je ještě zapíšeme do sešitu. Dále se podíváme na video.

1. Přečti si v učebnici motýli str. 65 - 69 

2. Udělej zápis: 

 Motýli - a vypiš zástupce z obrázků.

3. Podívej se na video a zapiš do sešitu 3 zajímavá fakta, které ses dozvěděl. Např. Jak bruslařka dokáže chodit po vodě.

3. Sešit se zápisem a se třemi fakty o hmyzu z videa pošli. 

Video: Neuvěřitelný svět hmyzu na youtube


Týden 27. - 30.4. 

Tento týden se podíváme do učebnice na str. 63 - 65

1. Pročti si tyto strany v učebnici.

2. Udělej zápis, jak jsme zvyklí: Dvoukřídlí - (vypiš zástupce z obrázků) a Blechy - blecha obecná

3. Tentokrát mi to posílat nemusíte, je toho malinko a já vám věřím, že to uděláte.

Děkuji velmi všem, kdo mi poslal popis vybraného hmyzu - úkol z minulého týdne. Rozdala jsem mnoho jedniček. Kdo mi ještě úkol neposlal, nebojte a pošlete - lépe později než vůbec. 


Úkol na týden 20.4. - 24.4.

Budeme se věnovat podrobně jednomu druhu hmyzu. Budu tentokrát známkovat!

Zadání: Vyber si z nabídky jednoho živočicha (seznam je dole) a napiš o něm do sešitu, začněte prosím na nové stránce sešitu. Informace vyhledej v učebnici, knihách a na internetu. Ofocený sešit pošli nejdéle do 26.4. Popis by měl obsahovat tyto body. 

1. Název vybraného jedince (např. Komár pisklavý)

2. Do jaké skupiny hmyzu patří (Komár patří do hmyzu s proměnou dokonalou - dvoukřídlí)

3. Popiš jeho vzhled - jak vypadá (Komár má vyvinut pouze jeden pár křídel, má tenké tělo, dlouhé nohy a tykadla, je převážně hnědý, velikost okolo 1 cm, larva a kukla se vyvíjí ve vodě. 

4. Čím se živí (Samičky komára sají krev savců, samečci se živí nektarem z květů)

5. Kde se vyskytuje (vyskytuje se na našem celém území, častější je u vodních ploch)

6. Zajímavosti - zde můžete napsat cokoliv, co vás zaujalo (Komáři mohou přenášet malárii, žlutou zimnici nebo např. dengue)

7. Zde pokud vás ještě něco napadne ; )

8. Obrázek  - vytiskněte nebo namalujte jedince, může být hned u nadpisu nebo kamkoliv se vám bude hodit umístit.


Zde vybírejte - !pouze jednoho!:

Martináč hrušňový (náš největší motýl)

 lišaj smrtihlav (noční motýl s lebkou na hrudi)

bourec morušový (larvy produkují vlákna hedvábí)

 blecha obecná

nosorožík kapucínek (náš velký brouk)

světluška menší

roháč obecný (náš největší brouk, v Brně se vyskytuje, v polovině května létají v podvečer)

hrobařík obecný


Učivo na týden 14. - 17.4.

I když nám přírodopis jakoby odpadl díky Velikonočnímu pondělí i tak musíme pokračovat.

1. Opět si v učebnici přečtěte kapitolu Brouci str.58 - 62

2. Do sešitu udělejte zápis - (Nadpis) Brouci a k nim vypište všechny zástupce z obrázků.


3. Pouze pro dobrovolníky (budou odměněni): vypracujte do sešitu otázky 62/1,2,4,8

Sešit mi vyfot´te a pošlete.


Učivo na pondělí 6.4.

Pročtěte si uč. str. 55 - 58

Do sešitu uděláme zápis: 

Hmyz s proměnou dokonalou - v této skupině hmyzu se z vajíček líhnou larvy, které se zakuklí (stadium kukly) a z nich se vylíhnou dospělí jedinci.

Síťokřídlí - (vypsat zástupce)

Blanokřídlí - (vypsat všechny zástupce z obrázků, je to důležitá skupina)




Učivo na pondělí 30.3.

Nejprve do sešitu vypracujte otázky z učebnice str. 53/1,2,3

Budeme pokračovat ve hmyzu s proměnou nedokonalou. Prosím pročtěte si str. 53 - 55 (po Ploštice)

Do sešitu pokračujte v zápisu. Vždy napište skupinu hmyzu a k nim zástupce, jako minulý týden. Např: Strašilky - pakobylka indická.

Učivo na pondělí 23.3.

Až vše vypracujete pošlete mi ofocený sešit na e-mail (viz kontakty). Nezapomeňte ofotit i úkoly z minulého týdne.

1. Vypracovat do sešitu otázky 50/1,3 a 4

2. Prosím abyste si přečetli v uč str.51,52 a udělali zápis do sešitu takto:

Hmyz s proměnou nedokonalou

Proměna nedokonalá znamená, že chybí stadium kukly ve vývinu larvy. Larvální stadium se nazývá nymfa.

Patří sem skupiny: Vážky, Švábi, Škvoři, Saranče, Kobylky a cvrčci, Strašilky, Vši, Stejnokřídlí, Ploštice

Vážky: (vypsat zástupce z obrázků)

Švábi: (vypsat zástupce z obrázků)

Škvoři: (vypsat zástupce z obrázků)

Saranče: (vypsat zástupce z obrázků)

Kobylky a cvrčci: (vypsat zástupce z obrázků)

Pro zájemce přidávám 2 videa o virech, první je obecné a jedná se o virus chřipky, zde je pěkně vidět, jak se virus šíří a druhé je COVID - 19.

Učivo na pondělí 15.3.

Na tento den byl zadán úkol pustit si video a vymyslet na něj 3-4 otázky zapsané do sešitu i s odpověďmi. Odkaz na video zde:

Do sešitu prosím udělejte zápis. Nadpis bude HMYZ - včela medosnosná a z uč. str. 50 opište do sešitu shrnutí. Dobrovolně si mohou žáci do sešitu překreslit včelu z uč. str.48.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky